Dnes 1.5.2020 uplynulo 26 let od tragické nehody Ayrtona Senny

Ayrton Senna da Silva(21.3.1960 – 1.5.1994) Para Senna….São Paulo ,Brazilie. Do rodiny továrníka Miltona da Silvy s manželkou Neide Senna da Silva se narodil syn, Ayrton. Již v dětství jevil zájem o motorkářské závody a když mu byly čtyři roky, otec mu postavil jeho první motokáru. Naprosto tomu propadl. V jeho osmi letech už řídil rodinné auto natož jeho rodiče museli řešit i pár incidentů, kdy mladý Senna řídil motokáru i v parku. Uběhlo pár let a ve svých třinácti letech, přestal navštěvovat školu jen aby se mohl soustředit a věnovat se motor sportu. První závod absolvoval ve 13 letech. 1. června 1973 vyhrál první závod. V roce 1977 se stal jihoamerickým mistrem v motokárách, zde ale nikdy titul mistra světa nezískal. V roce 1981 se přestěhoval do Anglie, kde získal titul v britské formuli Ford 1600.

Rok 1984 si Ayrton prožil debut ve Formuli 1 ,Velké cena Brazílie v Rio de Janeiru. Jezdil tehdy pro menší stáj Toleman TG183B. Na GP Monaco nebyly podmínky příznivé v závodě pršelo a sice Ayrton startoval až z třináctého místa, ale dokázal se v krátkém čase probojovat až na druhou pozici. Když se Senna přibližoval k prvnímu pilotovi Alainu Prostovi, byl závod pro prudký déšť na žádosti A. Prosta ukončen. Ayrton Senna se nakonec umístil po šestnácti závodech na devátém místě se třinácti body. V následujícím roce 1985 přestoupil do Lotusu. Na stroji Lotus 97T, který je poháněný motorem Renault to byl nejlepší vůz stáje, který neprojektoval Colin Chapman. V první závodě s Lotusem 97T v Brazílii Senna závod nedokončil, kvůli problémům s elektronikou.

Chuť si spravil na Velké ceně Portugalska (Estorilo), kde zvítězil i přes to že se jela na mokrém povrchu. Do konce sezony zvítězil už jen jednou a to na Velké ceně Belgie. 1988 – Senna vs. ProstPo vypršení smlouvy s Lotusem nastoupil Senna do týmu McLaren a stal se tak týmovým kolegou dvojnásobného mistra světa Alaina Prosta.McLaren nechal mezi sebou závodit dva z nejlepších pilotů všech dob, z čehož nebyl “The Professor” jak se přezdívalo Prostovi, vůbec nadšený. Do sezony vstoupil daleko lépe Prost, přičemž Senna dokázal bodovat pouze vítězstvím v San Marinu.Senna po fantastickém pole position v Monaku 1988, kdy byl o dvě sekundy rychlejší než týmový kolega, prohlásil, že svůj McLaren řídil ve stavu, kdy byl „mimo své vědomé vnímání“. Při dalším závodě v Mexiku byl dlouho ve vedení, ale zastávka v boxech navíc ho opět stála vítězství na úkor Prosta. Po závodě v Mexiku přišla neskutečná série Ayrtonových prvenství, když z následujících 6 závodů vyhrál plných 5Na A.Prosta nestačil pouze na domácím závodě okruhu Paul Ricard.

Série vítězství McLarenu se přerušila až v Itálii na slavné Monze.19 kol před cílem po explozi motoru odstoupil Alain Prost na to dvě kola před cílem kvůli kolizi s Jean-Louis Schlesserem, odstoupil i Ayrton Senna. Během startu Velké ceny Japonska měl Senna problémy s motorem a musel dohánět velkou ztrátu, to se zdálo jako zdánlivě nemožné,……….ovšem doslova zapršelo štěstí z nebe a i právě díky dešti, Prosta dokázal dojet a následně i zdolat. Senna tak poprvé ve své kariéře vyhrál celý šampionát F1.V roce 1989 pokračoval boj mezi oběma jezdci jedoucími na McLarenu. Jejich vyrovnaný boj pak vyvrcholil během předposlední GP v japonské Suzuce. Titul mistra světa získal Prost, po neblaze proslulém incidentu se Sennou v jedné ze šikan se Senna pokusil o předjetí, kde se srazil s Prostem, který zatočil k Sennovi, směrem ven z dráhy. Za tento manévr byl Senna později velice kritizován. Při širším pohledu se však dá pochopit. Prost měl předpoklad získat titul za rok 1989, jestliže Senna tento závod nevyhraje , což byl důvod Sennova kroku i důvod Prostova nepatrného zatočení. Sennovi se sice podařilo dojet do depa, kde si nechal svůj vůz opravit a opět se zařadil do závodu, tento závod dokonce vyhrál, ale byl však nepochopitelně diskvalifikován pro nedovolené zkrácení zatáčky. V boji o titul tak skončil na druhém místě s šedesáti body. Boj mezi těmito dvěma závodníky neustal ani v následujícím roce 1990 a incident ze Suzuky 89, se neustále v pozměněné verzi opakoval. Ani jeden z nich nedaroval druhému nic zadarmo. V podobném duchu se odehrály všechny velké ceny přelomu 80. a 90. let, během kterých Prost odešel k Ferrari.

Senna získal v novém týmovém kolegovi Bergerovi skvělého přítele a přidal další dva mistrovské tituly. V roce 1992 zakoušel Ayrton znechucení nad tím, že mu stáj nebyla schopná nabídnout vůz odpovídající jeho představám. Při vědomí faktu, že McLaren nedokáže konkurovat Williamsu uvažoval Senna dokonce o dočasném odchodu ze světa F1. Ayrton Senna podepsal smlouvu s Williamsem v roce 1994, ale ani jednu Velkou cenu nevyhrál, první dva závody dokonce vůbec nedojel. Pak přišla osudová Velká cena San Marina – Imola……. zatáčka (Tamburello) Senna přejíždí příčné pásy nově položeného asfaltu a podobně jako v předchozím kole reaguje jeho monopost na náhlou změnu povrchu rojem jisker vyletujícím ze zádi jeho Williamsu. Jede rychlostí 310 km/h. O několik sekund později se dráha jeho monopostu narovnává, bílá zeď lemující zatáčku se nezadržitelně blíží. Během necelých dvou sekund přejel jeho monopost travnatý pás, krátkou únikovou zónu a přesně 17 minut a 23 sekund po startu závodu přichází tvrdý impakt do nechráněné betonové zdi. Ayrton byl po celý čas v bezvědomí , ihned po nárazu upadl do těžkého kómatu.O minutu později se na scéně objevuje lékařský vůz se Sidem Watkinsem: „Když jsem ho spatřil, seděl podivně sklesle v kokpitu, ale dýchal a srdce mu pracovalo,“Když se Sennovo tělo podařilo vyprostit z vozu a položili ho, jezdec naposledy zhluboka vydechl.„Slyšeli jsme to všichni. Nevěřím žádným dogmatům, ale jsem přesvědčen, že v tu chvíli jeho duše opustila tělo”. (Sid Watkins). Kousek dál právě na závodní dráze přistává helikoptéra, do které je Senna po chvíli naložen a za potlesku tribun odlétá do boloňské nemocnice Maggiore, kam dorazí za dalších 18 minut.

Během letu Sennu postihne srdeční zástava, činnost srdce však lékaři dokážou, alespoň prozatím, obnovit. V 18:40 doktorka Fiandri oznamuje, že Ayrton Senna před pár okamžiky zemřel. Příčinou smrti trojnásobného mistra světa byla četná poranění hlavy, způsobená uraženým závěsem pravého předního kola,který prorazil hledí přilby a nad pravým obočím vnikl do mozku. Zemřel ve svých 34 letech, 1.Května 1994.

Prezident Brazílie Itamar Franco zaslal rodině zesnulého oficiální kondolenci. Na znamení nejvyšší úcty udělil Sennovi in memoriam nejvyšší státní vyznamenání Národní řád za zásluhy a vyhlásil třídenní státní smutek. Ayrton Senna je pochován na hřbitově v Morumbi a na jeho náhrobku se skví: „Nic mne neodloučí od lásky boží.” … Stal se Legendou. Odjel 162 závodů ze kterých vyhrál 41 ,Na stupni Vítězů se objevil 80x, Získaných Pole position 65x,Zajel 19x nejrychlejší kola, za svou kariéru v F1 získal celkem 610 bodů. Mistr světa z let 1988, 1990, 1991. „Být druhý znamená být prvním, který nevyhrál.“ Ayrton Senna.

Napsat komentář