Létající Skot“ Jackie Stewart

Jackie Stewart měl benzín v krvi. Narodil se 11. června 1939 ve skotském Miltonu, vyrostl v jednoho z největších průkopníků závodů Formule 1, vyhrál také tři mistrovství světa jezdců Formule 1 a patří mezi elitní jezdce v historii závodění. Je synem prodejce Jaguáru Dumbuck Garage ze skotského Miltonu v Dumbartonshire. V rodinné firmě pracoval jako učňovský mechanik. Jeho bratr Jimmy již byl v té době automobilovým závodníkem jezdícím dokonce za významnou stáj Ecurie Ecosse. Účastnil se i britské Grand prix 1953. Jackie se začal angažovat v automobilových závodech, ale bratrova havárie v Le Mans měla díky rodičům vliv na jeho učinkování v automobilovém sportu. Jackie si našel jiný sport – začal závodně střílet na cíl (přesněji řečeno na keramické holuby). V tomto sportu se stal jedním z nejlepších v Británii a účast na Olympiádě v roce 1960 ho minula jen o vlásek.

V šedesátých a sedmdesátých letech byl Jackie Stewart se svou černou čepicí, kotletami a leteckými odstíny nezaměnitelnou ikonou ve slavné éře stylu, půvabu a rychlosti. Na dráze je jeho příběh příběhem dramatu, vzrušení, tragédie, kontroverze, celebrit, nebezpečí a obrovského úspěchu.

Stewart začal ve Formuli 3 oslňovat a ještě v roce 1964 dostal dvě nabídky z F1, od Cooperu a Lotusu. Nakonec však podepsal u BRM. Upozornil na sebe třetím místem v Monaku a po vítězství v Monze se již vědělo, že je s tímto dravým mladíkem třeba počítat. Dokázal ještě vyhrát v Monaku, ale pak přišel závod v Belgii. Stewart málem přišel o život, když na Spa v rychlosti 165mp/h vyletěl v dešti z trati. Jeho BRM narazil do telegrafního sloupu a skončil v příkopu.
Stewart, prosáklý benzínem, ležel celých 25 minut uvězněný v autě. Nedokázal se z auta vyprostit a mohl jen doufat, že někde nepřeskočí jiskra. Nakonec se z auta dostal díky pomoci ostatních jezdců. Konec jeho problémů to však zdaleka nebyl. Nikde žádná lékařská pomoc. Sanitka dorazila o hodně později a odvezla ho do centra první pomoci na okruhu, kde ho na nosítkách položili na špinavou podlahu. Tam čekal na další sanitku, která ho měla s pomocí policie dopravit do nemocnice v Lutychu. Sanitka, ale ztratila policejní doprovod a řidič do nemocnice neznal cestu. Stewarta zachránil až vrtulník United Kingdom Air Ambulance, který ho dopravil do nemoznice do Británie.
Po téhle zkušenosti začal Jackie bojovat za zlepšení lékařského servisu a zařízení, ochranných bariér kolem tratí, povinné bezpečnostní pásy, celooblyčejové helmy, únikové oblasti, a podobně. Například odnímatelný volant je také jeho zásluhou.
Na konci sezony 1967 se Stewart přidal k novému týmu ve Formuli 1 Kena Tyrrella. S vozem Tyrrell dokázal vyhrát Velké ceny v Holandsku, Německu a USA a dojel si pro svůj první titul mistra světa. V roce 1970 Jackie jezdil s novým Marchem 701-Ford. Na konci sezony z toho bylo páté místo, o které se dělil s Jackem Brabhamem.

Dokázal toho hodně. Se svými 27 vítěznými VC držel tento rekord 14 let, než přišel Alain Prost, který ho překonal s 51 vítězstvími. Závodit přestal po tragické smrti svého kamaráda Françoise Ceverta. Francouz měl být nástupcem legendárního Jackieho Stewarta v týmu Tyrrell, bohužel tragická nehoda ukončila jeho kariéru ve formuli 1 dříve, než vlastně pořádně začala. Zajímavost švagrem Ceverta byl další pilot F1 Jean-Pierre Beltoise .

Po ukončení kariéry Jackie stále pracoval na zvýšení bezpečnosti závodů, také jako konzultant pro Ford a byl televizní komentátor.
Do seriálu Formule 1 se vrátil v roce 1997 se svým vlastním týmem. S auty SF1-Ford do prvního závodu sezóny v Austrálii vyrazili Rubens Barrichello a Jan Magnussen, ale ani jeden závod nedokončil. Nejlepším výsledkem toho roku bylo Barrichellovo druhé místo v Monaku. První vítězství Stewart získal v roce 1999 v Německu díky Johnnymu Herbertovi. Tým byl na konci sezóny prodán Fordu a byl přejmenován na Jaguar Racing, který byl o šest let později prodán Red Bullu.

Největším odkazem Jackieho nejsou tři tituly v Tyrrellových vozech, ale zachráněné životy jezdců a dalších účastníků F1 a potažmo automobilových závodů všeobecně.Za přínos motoristickému sportu získal královské vyznamenání OBE (Officer of the Order of British Empire) v roce 1972. Později, v roce 2001, byl vyznamenán rytířem Řádu Britské říše za přínos motoristickému sportu. Stal se čtvrtým rytířem ze světa F1, po Jacku Brabhamovi, Stirlingu Mossovi a Franku Williamsovi.

Zajímavosti:

Je asi nejznámějším dyslektikem mezi automobilovými závodníky.

V roce 2016 založil Race Against Dementia – globální charitu, která má financovat ambiciózní, inovativní a průlomový výzkum demence. Stalo se tak poté, co byla jeho manželce Lady Helen diagnostikována tato vážná nemoc.

Jackie Stewart v roce 2001 obdržel od královny Alžběty II. rytířský titul.
Citace:
„V zatáčkách je to jako přivést ženu k vyvrcholení“
„V mém sportu jsou rychlí příliš často uvedení mezi mrtvými.“

 

Napsat komentář